Wednesday, April 13, 2011

Cara memakai bulu mata palsu..



















Perghhh lama perap enrty sampai dah tak tau mana p entry tu...akakkaakakka ok2, ramai diantaranya yg dok menanya kepada saya macam mana nak pakai bulu mata palsu? sebelum ni pon saya tak pernah buat tutorial atau kongsi bersama pasal tips kecantikkan yg berkenaan dengan diri saya...kerana setiap wanita itu mempunyai kecantikkan yg harus dijaga...yup suami saya marah taw ;)


















Ni sebelum saya mencalitkan ape-ape benda dimuka saya...memang jarang nak tengok muka saya cenggini tapi selalu keluar jugak bila dalam acara family meeting...akkakakaka selalu tak bermakeup bila jumpa family-family nihh...sebab sibuk uruskan makeup anak yg berdua terlebih excited nak jumpa...dengan jam masing-masing, dengan pistol masing-masing, dengan perfume bagai la kannn so diri sendirik???? tu la jadinya...heehe



















Tak dan nak buat video..konpem korang rajin google youtube macam mana nak pakai bulu mata palsu nih...

Pic dekat atas tu cara tangan kiri saya memegang bulu mata sebelah untuk di gam kan dan di tepek terus ke bulu mata dan terus ke mata asli...yup kena pantas semuanya sebab gam tu cepat kering...plus nanti ismeth datang dia terlanggar saya terus terconggeh the vulu...



















Jeng jeng jeng dah lekat sebelah..hehe owh yer kalini saya pakai bulu mata palsu tanpa memakai sebarang contact lens...yup contact lens penting bagi saya hehe tapi tu tabb cakap, bila pakai contact lens nanti hilang cahaya kaca yang original ituw...


















K
Ketara kan lepas bubuh bulu mata palsu...

Bila saya mula pakai bulu mata palsu?

Bila mereka berdua semakin senang diuruskan...masa tu iskandar dah pandai mandi dan uruskan diri sendiri, masa tu ismeth dah 1 tahun lebih...maknanya dah 2 tahun la saya pakai bulu mata palsu nih...

Nak kena pakai mascara lagi??

Owh bagi saya tidak la...cukup la dah pakai bulu mata palsu buat ape nak bubuh mascara lagi...tapi kalau untuk dandanan org kawin dan ke event selalunya mereka bubuh sebab biar lekat dan nampak natural...masa saya kawin pon mak andam tu pakaikan...hehe tapi bila saya pakai sendiri saya tak pernah campurkan bulu mata palsu dengan mascara...

Mula-mula pakai susah?
Owh ya memang susah, sebab ianya bergam, tapi lama kelamaan senang 5 minit pon tak sampai..

Sesiapa yang nak berjinak-jinak memakai bulu mata palsu...ade tips dari saya, perkataan bold dan underline adalah penting...

Cara pakai bulu mata palsu sendiri..
  1. Lekatkan dari tepi mata sebelah hidung tu ke luar betul-betul atas sedikit bulu mata asli...
  2. Pegang beberapa saat
  3. Sambil mata terbuka separuh yer...kalau tutup semua mcm mana nak nampak silap2 tergam habis...hehehe
  4. Lepas tu kerdip kan mata beberapa kali...rasa la sampai selesa...hehe


    Glu....dan gam bulu mata



















    For beginner
    , pakai jek glue/gam yg diberi dalam kotak bulu mata tuh...sebab glue/ gam diberi tu daripada latex glue yang berwarna putih...tapi senang nak dibersihan bila nak tukar kedudukan bulu mata itu...saya belajar dengan glue ni dulu sebelum dapat tune kedudukan bulu mata dengan sempurna...

    ** sekarang glue dah ada yg lutsinar punya...so beli yg tu untuk yg beginner sebab lagi senang tak ketara sangat bila nak cuci selepas ubah kedudukan bulu mata...



















    Black glue atau gam yang berwarna hitam ini
    ...selepas korang dah dapat tune lentuk bulu mata tu baru beranikan diri pakai gam yang berwarna hitam ini...yup saya suka gam berwarna hitam ini sebabnya tahan lama dan kuat...tapi sekali tersilap letak abis mata kamu...nak bersihkan jek dah kehitaman silap-silap masa nak bersiap tu 2 jam pon belum tentu habis...dok tenyehkan glue itu..hehe




















    Yup, memang hitam ok...tak payah bubuh eyeliner lagi...di bahagian atas kelopak mata...

























    nak seimbangkan mata selepas pakai bulu mata bubuh jek eyeliner belah bawah ;)

    Lagi satu, gam bulu mata palsu pernah termasuk dalam mata saya sekali dan masa tu..pedih woooo cepat2 la basuh mata ok..terus masa tu cancel keluar...aakakakaka...sebab mata dah lebam dok gosokkan glue yg tercomot lagi...last-last basuh jek semua makeup dan tengok tv!....nasib baik tak tertutup mata den hahaha so untuk yg menggunakan contact lens, korang pakai la dulu lens tu then baru pakai bulu mata palsu...perghhh dengar memang ngerik sebenarnya....penjagaan kuku dan segala-galanya perlu lebih teliti dan berhati-hati untuk memakai bulu mata palsu sendiri...


    Kesannya selepas memakai bulu mata palsu


















    Pic selepas membersihkan muka...pic selepas tanggalkan bulu mata tu kesan gam tu tak sempat nak ambik coz nak cepat...

    Yup, bulu mata asli hilang dan pendek akibat bila nak cabut bulu mata palsu tu...ha! tu yg saya tak berhenti memakainya akakkakakaka baru korang tau kan kenapa saya p pantai pon pakai bulu mata palsu, cuma tak pernah try masuk pool lagi...aakkakakkaa ye la kalau tetiba tertanggal tu ok lagi takut tertanggal dan tak dapat cari..tetiba org lain jumpa akakkkaka saya pon geli bila terjumpa org lain punya!

    Bulu mata palsu itu, akan dilekatkan betul-betul atas bulu mata asli..(dikelopak mata atas), kehilangan bulu mata asli boleh berlaku lagi teruk untuk beginner user, kerana anda akan kerap kali cabutkan dan betulkan balik the vulu ok...

    Alamak masa dah time...



















    Ok ni collection restock bulu mata saya...owh saya dah tak mau jual sebab memang untuk pakai sendiri...akakakka saya dah tak de masa dengan online biz...sorry k

    Satu set bulu mata palsu boleh pakai banyak kali...saya pakai selama 10 kali selagi tune bulu mata tu duduk cantik dekat mata saya...bila dah terconggeh ke atau dah rosak baru saya pakai baru...so penjagaan bulu mata tu lepas tarik gam yg dah terlekat tu bersihkan dulu baru masuk kotak dan tempatkan di kedudukan asal ;)

    Dah settle ha....hutang entry bulu mata palsu...ade nak tanya ape lagi??? owh itu camera review later erk...


















    Owh gaya muka cenggini boleh kasi penampor??...akakkakakaa tak sempat nak join contest tu la...hahaha tak pernah buat muka selengger lagi...lepas-lepas ni nak coba-coba lagik...best jugakkann letak muka cenggini dalam blog...hahahaha




    post signature

    19 comments:

    ♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

    amboiii...
    cun abes akak ceroi nieh...
    hehehe...

    POSH76 said...

    suka entry ni sebab me too penggila bulu mata pelesu...hehe

    Mimy Hamid said...

    phewittt...mcm rossa la...ada iras kan...i pun suka pakai bulu mata...dulu gi keje hari hari..sbb mudah tak payah pakai mascara...hmm rasa nak pakai balik la...sbb u pakai lawa

    mamasuri said...

    heheeh...
    patutlah bulu mata bitt menlentik gitu..
    dulu saya penari..mmg atas stage bulu mata ni mmg2 amat diperlukan..
    tapi kat luar saya jarang berbulu mata..calit maskara je lah..

    Joy said...

    hmm..pernah cuba gak 3-4 kali..tp rs mcm leceh nye..xpe pasni cuba lg ;)

    sW33tdARLiNG said...

    really helpful!! sbb tgh duk cadang2 nak bermanja dengan bulu mata.. jeles tgk muka terus berubah lepas bulu mata panjang dan lentik.. kan kan kan?

    miSsMawar... said...

    phewitttt... ;P

    Just Call Me Bitt said...

    ye ka ceroi..hehe tq! abis la kembang lagi hidung nihh makin meleleh-leleh hingus ni...akekkekeke

    Just Call Me Bitt said...

    tq posh...mari habiskan bulu mata ituw...akkakaka

    Just Call Me Bitt said...

    alamak rossa ka mimy..hehe...betul tu tak yah pakai mascara kann hehe sesiapa pakai pon mesti lawa jugak taw...thanks

    Just Call Me Bitt said...

    mamasuri...owh tu la atas stage wajib tu tambah2 masuk tv ehehehe tu la pakai selalu the vulu pon boleh hilang hehe sebab skang ade mascara yg boleh extend the vulu jugak kan...pon menarik tuh!

    Just Call Me Bitt said...

    joy, boleh jek hehe cari glue yg senang tu jek ;)

    Just Call Me Bitt said...

    hey sweetdarling...thanks komen n folo..enjoy ;)

    Just Call Me Bitt said...

    wiieettt wiitt to mawar too! mcm dah twit twit pulak..hehe

    Dinaz said...

    cun la akak bitt ni...cantek!

    cikbedahlaser said...

    witt witt.. hi darl cantik la mata yu..
    eerrr sy suke mata asli puan bit.. nmpk innocent.. ekekekekek

    Chieda Hafiz said...

    aiyooo.. saya tetap x reti2 nak pakai bulu mata palsu. abis gam dia comot2..

    Farra Dhelina said...

    hahaha..

    entry u ni sis..buat kan sy nak pakai jugk lah.tp b4 dat kena cari lens dulu..rsa rimas sgt pkai spek!

    Mr.Clive said...

    naper pompuan ni bulu mata yang panjang ea?xrimas ke? :P

    Related Story Category

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Giveaway ke3 - done jun 2012-