Thursday, August 11, 2011

Killer kuih bulan puasa.....


Kalini nak kongsi resepi homemade tepung pelita...Sorry la yer kalau ayat saya terlalu ringkas, saya harap point dia sampai...sebab saya benar-benar kesuntukkan masa. Untuk memenuhi permintaan skolmate saya, saya tetap menulis dengan keadaan yg agak rushing...

Bahan-bahan tepung pelita :


Bahan hijau bawah tepung pelita :

1 cawan Tepung Beras (wowww sudah mau habis tepung beras saya...sokakkkk)
1 cawan gula (saya bubuh 1/2 cawan sebab xsokak manis)
Hijaunya sama ada nak pakai paste daun pandan ( 1cawan air blender dgn daun pandan 2 helai kemudian tapis ambik airnya sahaja) atau bubuh emulco pandan...

Tips, nak sedap memang lagi sedap la pakai original daun pandan ;)
    Bahan Putih atas tepung pelita :
     
    1 cawan santan = 1 kotak santan 
    1/2 cawan tepung gandum 
    1/2 cawan tepung beras 
    Garam 3cubit (hahahaa sebenarnya 1 cubit je...perghh boleh sakit jantung ini macam) 
    2 cawan air

       Yg ni part chef Ismeth yer puan-puan...

      Bayangkan dia kacau dlm video haritu...hahahahhaa agaknya siapakah guru tarian itu? miahahaha yg tu jgn bayangkan...tidakkkkkk

      Ok, caranya...

      1. Buat dulu bahan hijau, campur semuanya
      2. Masak atas api sehingga likat
      3. Masuk acuan atau bekas pandan
      4.  Buat bahan putihnya pula,
      5. Masak atas api sehingga mendidih (api sederhana ya)
      6. Tuang atas acuan hijau tadi
      7. Kukus selama 20 minit...


      Mula-mula smooth jek bila lambat tu yg nampak tak berapa cantik tu...maka buat la cepat2 sebab dia cepat mengeras


      Saya suka tengok santan putih tu sebelum ni buat tako perghhh santan tu ish ish ish nak jek bubuh pelita atas tu...miahhahhaa tips ada di langkah 1 & 4 ;)


      Lepas siap boleh la tunggu berbuka...tapi kesnya seperti biasa yg bekas kecik2 tu habiss licin dikerjakan chef Ismeth dan abgnya nasib baik ada bekas besar...


      Rasanya...sedap la tak de la jadi santan basi kann...heheehe saya masuk dlm peti sejuk bila makan sejuk2 rupanya lagikkk sedapppp...kalo bukan pakai bekas daun konpem aromanya semerbak ok...begitu jugak dengan rasanya...thats y la saya masuk dlm peti ais sebab masuk la ape2 bekas pon cara sejuk jek...akekekekeke 

      Selamat mencuba ;) kenapa saya tak letak tuan punya resepi asal sebab saya terlupa link dia plus saya tetap ingkar kepada resepi asal itu...ehhehee

      Perghh panjang pulak membebel...hehehee owh sorry la yer dengan melepaskan bebelan ini it help me to do the next task dgn cara senyap..akkekekekee

      Ada ke yg tak sokakkk makan kuih killer ni? hehehe

      post signature

      14 comments:

      Dee said...

      mimi suka kuih pelita ni..hari2 makan utk sahur..tahan pulak perut dia..

      cheqna said...

      masuk esbok memang sangat sedap...sejuk je tekak =)

      cadlynn said...

      lin suke!!!
      mekasih for sharing the recipe...
      bilela boleh pandia masak cm kakbitt ni...jeles :p

      Pepel BoNda AmaNi said...

      sedapnya...ai ingat lagi..dulu ai penah buat..sekali keras gila..hahaha terus fobia nak buat...

      ♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

      suka sgt kueh nieh akak...

      ♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

      suka sgt kueh nieh akak...

      Shu Shinju said...

      sedapnye..nak try..tapi cam susah jer...takpe2... usaha tangga kejayaan...

      thanks bitt for sharing this..:)

      InaAchik said...

      my feveret jugak neh!
      mmg semangat giler nak buat.
      smlm dh gi jusco nk beli bahan segala sekali achik x bagi support bila tgk bekas mahal... achik kata "beli jerlaaa kalo takat mkn berdua"
      trus hampa... :(

      Mimy Hamid said...

      ai pun pernah buat pakai tepung hong kwee but cara u very the tradisi...boleh ku cuba nanti

      Bitt (double IS) said...

      dee agaknya manis dan gula pon bertenaga tuhh...hehe

      Noriz sini... said...

      fuhh, tabik spring dgn Bitt ni...

      leh arr bisness ramadan tahun depan ek :)

      Bitt (double IS) said...

      cheqna....betul3x :)

      lynn...nanti sampai ler seru tuh saya pon masih belajar lagikk ;)

      ida, owhhh try skali lagikkk tak pon tunggu amani pandai makan konpem sedap lagikk...

      owh ceroi pon sokakkk yer

      shu, leceh kena masak atas dapur pastu kukus...2 step yg berbeza..


      ina, betul tu kalo ada nak makan berdua baik beli...saya bakkan bekas mak yg ponyaaa kalo tak semua masuk clear plastik tu jek...plus sini non ada param :(

      mimy, pakai tepung tu ok but rasa dia lain sikit kann

      cikbedahlaser said...

      waaaa.. bulan ni x mkn lg kuih tpung plita.. die sedap mkn time puasa je.. klu x puasa.. x sedap

      NeenaAnuar said...

      wow! bitt terror wat kuih kegemaran I nie yer.. hihi.. I selalu beli kat PaRam kat Hj. Salleh.. dia punyer tepung pelita adelah terbaikk!

      Related Story Category

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

      Giveaway ke3 - done jun 2012-