Tuesday, January 10, 2012

Mandi Bola.. Bahaya pantau tempat permainan awam kanak-kanak

Haritu, tabb dapat bbm pasal mandi bola...salah satu info dari Jakarta Indonesia..saya google sendiri dan jumpa dalam link ne (http://kautsarku.wordpress.com/2011/02/06/mandi-bola-untuk-anak-anak-berbahaya/) so saya cuba translate sikit supaya lagi jelas...




Tahu tak ape tu mandi bola??? Yup kalau perasan la di tempat permainan kanak-kanan yg penuh dengan bola-bola...nama pon mandi kan...so anggap la korang mandi tu pakai bola...ahaks...hope dengan cerita yang sebegini kita as parent allert sikit dan pantau keadaan tempat dan tanyakan kalau ragu-ragu sebelum membenarkan anak-anak kita bersuka ria di situ...yup, kalau tak selamat of course la kita pon agak risau nak benarkan mereka di sana kann...


Kes 1 :


Beberapa waktu lalu saya menghantar puteri saya mandi bola di salah satu mall di daerah Ibu saya. Sebenarnya di rumah saya, saya buat arena mandi bola sendiri yg rutin saya bersihkan. Berhubung dengan itu, tidak mungkin saya bawa seluruh mainan puteri saya (apalagi mandi bola) di mall.
Pada waktu mengangkat puteri saya dari arena mandi bola, saya merasa tergigit serangga dan memang ada bekas gigitan, selepas itu saya sapukan ubat. Nyatanya 2 hari kemudian, saya demam hebat, menggigil dan panas yang tinggi. Saya tidak berfikir bahawa itu disebabkan gigitan serangga, saya fikir kerana saya terlalu letih.
Nyatanya, tompok gigitan tersebar, setelah saya periksakan doktor, doktor menyatakan herpes. Dijelaskan bahawa serangga boleh sebagai pembawa virus herpes. Doktor mengatakan saya sebaiknya, hati-hati membawa puteri saya untuk bermain, jangan sembarangan memasukkan anak dalam arena permainan kerana banyak kejadian anak sakit tapi kita tidak tahu mungkin dijangkiti di tempat kawasan main. Kita harus memilih apalagi jika arena permainan tidak tersentuh sinar matahari lebih baik ajari dia untuk bermain di kawasan bebas seperti jogging kawasan atau taman bandar.


Kes 2: 

Ini kejadian baru menimpa anak bekas jiran di Bandung ..
Pas hari cuti, sabtu / minggu seperti biasa pasti orang tua ingin ajak anaknya main. Jiranku dia ajak anak perempuannya umur 3,5 th mandi bola di B **. Tak ada feeling apa-apa, anaknya senang main-main.
Setelah itu besoknya dia masih sekolah (Pre-School) seperti biasa, tidak ada tanda-tanda apa-apa. Tapi tiba2 hari ke 4 selepas dia mandi bola itu, tanpa gejala apapun, tahu-tahu dia tidak boleh jalan, anaknya pun tidak mengeluh ada gejala sakit apa-apa, dia cuma terus bertanya kepada ibunya "Mama .. kok Riska tidak boleh jalan ya ma "
Akhirnya sama ibunya dia terus dibawa ke hospital. Boromeus Kuala Lumpur, dan itupun selepas diperiksa sama DSA (Doktor Pakar Kanak-kanak), tidak langsung ketahuan sebabnya kenapa tiba-tiba lumpuh, Sampai akhirnya selepas pemeriksaan doktornya, Riska dikasih antibiotik macam-macam yang membolehkan buat ngobatin sakitnya itu, kerana menurut doktornya ini kena kuman .
Akhirnya, besoknya Riska dirujuk ke hospital. Hasan Sadikin kerana ada DSA yang mengendalikan kes seperti ini. Selidik punya selidik, akhirnya DSA di Hasan Sadikin mendapati bahawa Riska kena virus IPD, yang virusnya tersebar melalui sumsum tulang belakang, sehingga akhirnya akan merebak ke otak.
Kerana itu, Riska disuntik setiap hari yang harga suntikannya 6jt/suntik. Untuk mengelakkan virus itu berhenti menyebar agar tidak ke otak. Menurut dia, memang virus ini masih jarang di indonesia dan masih belum ada. Tapi mulai ada penyebaran virus ini yang menyerang terutama pada baligh dan orang tua di atas 60.
Doktornya tidak boleh menjamin apa-apa, tapi hanya berusaha untuk mencegah penyebaran virusnya. Doktornya pun tidak boleh kata kalau itu kerana mandi bola.
Tapi saat aku cerita ke kakak iparku, ternyata dia ada pengalaman, anak kawan sepejabatnya terkena virus yang sama dan sama kejadiannya selepas mandi bola juga.
Menurut DSA teman kakakku itu, tempat mandi bola memang merupakan lokasi penularan yang paling bagus untuk virus apa-apa, terutama di tempat-tempat awam.
Kerana jarang sekali pihak taman permainan itu mencuci bola-bola tersebut dan dengan bilik yang tertutup dan lembab, tidak kena sinar matahari, tempat mandi bola jadi tempat bersemayamnya virus.
Kes Ketiga:
Satu dari putra-putraku kehilangan jam tangannya dan kerananya dia sangat kecewa. Jadi kami menggali di antara bola-bola untuk mencari. Sambil mencari jam tersebut, kami dapati muntahan, makanan, kotoran dan sesuatu yang lain yang tidak ingin saya sebutkan. Saya pergi ke manager dan memprotes hal tersebut dan mendapati bahawa kolam bola hanya dibersihkan satu kali setiap bulan. Saya bahkan ragu bahawa itu telah dilakukan sekerap itu. Anak-anakku tidak akan pernah bermain lagi di kolam bola mana-mana.
Kes Keempat:
Hai, namaku Lauren Archer, putraku KEVIN dan aku tinggal di Melbourne, Australia.
2 October 1999. aku membawa putra tunggalku ke M * D ****** untuk perayaan ulang tahun yang ketiga. Setelah dia menyelesaikan makan siangnya aku mengizinkan dia bermain di kolam bola. ketika tak lama kemudian dia mula melolong, aku bertanya kepadanya apa ada masalah. Dan dia menunjukkan punggungnya dan berkata dengan mudah: "Ma, disini sakit."
Aku tidak dapat mencari apa-apa yang keliatannya bermasalah pada dia saat itu. Aku memandikannya ketika kami pulang, dan menemukan di point yang dia tunjuk, terdapat memar (atau lebam adalah penggumpalan darah akibat pecahnya dinding pembuluh darah)- bekas bilur di
punggungnya.
Berdasarkan pemeriksaan, kelihatannya itu adalah sesuatu seperti ada serpihan di bawah memar/lebam itu. Aku membuat janji temu dengan doktor pada hari berikutnya dan anakku mula muntah dan gemetaran, kemudian matanya berputar ke belakang kepalanya, dari situ, aku memutuskan untuk ke ruang kecemasan / ICU. Dia meninggal tepat pada malam hari itu.
Yang mematikannya adalah memar/lebam di punggungnya, yang merupakan hujung sebuah jarum suntikan yang patah ketika tertusuk masuk ke pantatnya. Hasil autopsi menyebutkan Kevin mati kerana overdos heroin.
Minggu berikutnya, polis memindahkan bola-bola dari kolam bola, di sana ditemui makanan rosak, beberapa jarum suntikan lain, beberapa masih dos penuh, beberapa telah digunakan, pisau-pisau, gula-gula yang dimakan separuh, diapers, kotoran dan genangan urine.
Kes Kelima:
Seorang anak kecil yang lain telah bermain di kolam bola BK dan mula mengeluh lengannya terluka. Dia juga meninggal kemudian. Didapati bahawa dia mendapat gigitan ular di sekitar lengan dan punggungnya. Ketika mereka membersihkan kolam bola itu, mereka mendapati sarang ular berbisa di dasar kolam bola tersebut. Anak kecil itu telah menderita beberapa gigitan dari ular2 yang sangat berbisa.



Saya just share ok...ambil pelajaran bukan kondem sana-sini..supaya para ibu dan bapa lebih berhati-hati bila nak membiarkan anak-anak bermainan walaupon situ memang tempat permaianan mereka.....


post signature

17 comments:

CaDLyNN said...

ouh..bahaya ye..anak buah lin suke mandi bola ni..kat ikea..kat tesco sume kan ade benda ni skrg..nnti lin smpikan kt akak lin..tq kakbitt~

Dilakochan said...

Ya Allah.. Manakutkan.
Kesian ank ank kecik mendapat bahana dr MANDI BOLA ni.

Kene lebih berhati2.

Rasanya xpayah biar ank2 mandibola dkt tempat awam.. Kita x tahu, ape yg ada dlm tu..
Berapa kerap mereka bersihkan tempat tu...

Mintak dijauhkan la...

cheqna said...

uishhh takut gak..
kena beware la

Cho Zila said...

ni yang bola banyak2tukan... pernah tengok cerita CSI mak dia toleh sekejapjer tempat lain anak dia kena culik...

Phat said...

wah bahaya betul kena sentiasa hati2

Joy said...

pernah terbaca dulu psl bdk kena gigit ular..lps tu mcm x brp nk bg anak main "mandi bola" tu..tp mmmg mcm nmpk sgt best main gitu

Daddylicious said...

berhati2 dan tak boleh yakin sangat...mana la tahukan..

MadaM LaLa said...

Ya allah, bahayanya... kena sentiasa alert!

Cikpuan rara said...

aduhhhh takutnya.sakit nyaaaaa.betul lah.ada logiknya apa yg akk publish ni.dlm tu mana lah kita nk tau kan.ich.

Queen said...

erk..buat sendiri jela kolam bola tu kat rumah..huhu

Papa Mifz said...

oh bagus nih..next time leh hati2...

Liza Razak said...

wahhh...takutnya!! nampak seronok tapi bahaya sebenarnye :)

Mimy Hamid said...

oh ada baik buruk eh...kita ingat dah selamat la..cth mcm IKEA kan ada..tinggalkan kejap then soping..ada buruk dari segi lain...sharing caring kan bitt

ieda said...

x pernah punn bawak kids tempat macam nie .., kalau permainan belon tuu memang ada .. sbb pernah dgr kes2 tempat mandi B nie ..;)

siti murni said...

bahaya nya! tak sangka kan..tempat menular virus...& binatang bahaya lak tu..aduhai...

at least..good sharing bitt..rasanya ramai yang masih tak alert tentang ni kan..

mummysyafie said...

thanks for sharing bitt..tak sangka plak boleh mendatangkan bahaya yer.

cikbedahlaser said...

ya allah... meremang bulu roma baca... ya allah menakutkan nye...

Related Story Category

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Giveaway ke3 - done jun 2012-